måndag 14 februari 2011

Vi har arbetat en del med kommunikation på sista tiden. Hur kommunicerar man på ert företag?


Kraft Group är ett företag indelat i fyra delar: Kraft Haircare, Karft Cosmetics, Kraft medical, Kraft retail. Alla dessa delar av företaget är spridda mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi sitter hos Kraft Haircare och Kraft Cosmetics men de finns även i Göteborg och Malmö. Av denna anledning sköts mycket av kommunikationen via internet, telefon och så vidare.



- Hur skulle du vilja beskriva svenskan som används? Varför använder de ett sådant språk?

Språket som används på företaget ligger på en normal nivå. Självklart är språket arbetsanpassat och man undviker svordomar och dylikt. Anledningen till att det används ett så normalt språk är förmodligen att det är ett väldigt litet företag. De anställda känner varann väldigt bra och vet vart de har varann. Klimatet är ändå relativt avslappnat och ingen skulle höja på ögonbrynen åt något som någon annan sa. Företaget drivs med väldigt mycket hjärta och har alla möjligheter att växa ännu mer då de värnar om personliga relationer till både kunder och medarbetare. Det är även något som blir allt viktigare i dagens "elektroniska samhälle".


- Genom vilka kanaler kommunicerar man mest? Direktkontakt, e-post, telefon, röksignaler…?

Självklart sker mycket av kommunikationen, som tidigare nämnt, via internet och telefon då företaget är utspritt runt om i Sveriges storstäder. Men företaget ser även till att träffas ofta och ha möten och underhålla medarbetarnas relation till varann.

- Finns det några tydliga skillnader i kommunikationen om du skulle jämföra dig själv med företagets anställda?

Jag kan inte säga att jag tycker att det är någon större skillnad. Det beror självklart även på vilken miljö jag jämför med. Talar jag med kunder, medarbetare eller min arbetsgivare under arbetstid så ser jag ingen större skillnad mellan mitt sätt att kommunicera och kommunikationen på Kraft Cosmetics. 


Jämför jag dock med hur jag och mina vänner kommunicerar så finns det väl egentligen bara en väsentlig skillnad och det är att det används en hel del interna uttryck och fraser som man på ett sätt har skapat tillsammans av olika, många gånger konstiga, anledningar.

1 kommentar:

Unknown sa...

Intressant och fylligt!